Recenze svetla RAZ PRO Smart na horské i silniční kolo
RAZ PRO
Už když se tyhle světla objevily na trhu, sjížděl jsem videa a pokukoval po nich. Změny barev, funkce brzdového světla a další „kravinky“, to je přesně to, co na mě funguje. Jsem hračička a mám tohle rád. Takže když se naskytla možnost tohle světlo testovat, neváhal jsem ani vteřinu… Světlo je pěkně zpracované. Vše je hladké a krásně lícuje. Na kole vypadá jednoduše dobře. V balení najdete vše, co se vám bude hodit k bezproblémovému svícení: nabíjecí kabel magnetický, držák na sedlovku a 4 gumičky (2 velikosti po 2 kusech). Více o světle Raz PRO zde
Funkce
- Blikání - k dispozici je 8 typů blikání. Od klasiky, přes pulzní až po SOS. Jednoduše, vybere si každý.
- Výběr barev – je možné si vybrat z 10 barev, takže jde naladit k barvě kola / dresu. Na silnici samozřejmě patří červená…
- Profil – super věc, jde si zvlášť uložit nastavení pro silnici, MTB, helmu a přední světlo.
- Tým – další „kravinka“. Pokud vás má v balíku tohle světlo víc, jde je sladit a chovají se pak stejně
- Intenzita – jednoduše nastavuje intenzitu světla
- Uspání – nastavuje prodlevu za jak dlouho po zastavení se světlo uspí.
- Důležitá poznámka: brzda, otřesy a ostatní vychytávky fungují jen v případě, že je světýlko uchycené na kole vypínačem nahoru! Já to nevěděl a dlouho jsem si myslel, že to mám rozbitý… Tak bacha na to.
Praktické zkušenosti
BARVIČKY
Tak samozřejmě první, co bylo, že jsem vyrazil na bajku po stezkách a celou cestu si hrál s přepínáním barev. Už to samo o sobě vzbuzovalo docela pozornost, zejména u dětí, kdy upozorňovaly rodiče na to, že to kolo mění barvy… Nakonec jsem skončil u toho, že jezdím tyrkysovou a červenou. Na silnici dávám jednoznačně červenou, abych nemátl řidiče. K silničce mi červená pasuje, takže jí tam nechávám. No a na MTB mimo silnici dávám tyrkysovou, protože prostě ladí k Bianchi.
Zásadní věc – jelikož světlo umí i bílou barvu má přímo funkci předního světla, je na to i extra profil v Nastavení.
BRZDÍME
Funkce brzdy je kapitola sama pro sebe. Pomocí gyroskopu světlo ví, že kolo zpomaluje. Takže z blikání se rozsvítí červené světlo (a to i když máte nastavenou jinou barvu, přepne se na červenou). Stane se tak i když výrazně klesá rychlost tím, že přestanete šlapat, není tedy potřeba mačkat brzdu, aby se funkce brzdy aktivovala.
Při jedné z prvních jízd jsem takhle dojížděl ke křižovatce. Za mnou auto. Za křižovatkou mě předjelo a zastavilo pak u nás u domu. Když jsem dojel, řidič: „To co jako bylo u té křižovatky s tím světlem.“ Říkám: „No brzda. Když zpomaluju, tak se rozsvítí, aby za mnou věděli, že brzdím.“ On v šoku: „Si ze mě děláš pr*el? Jako na kole?“ Pak jsme to ještě chvíli rozebírali, moc se mu to líbilo. A je to prostě šikovný. Everesting, brzda k nezaplacení. S dvěma parťákama jsme zkoušeli Everesting (pro ty, kdo neznají, na jednom kopci vyjet výšku Everestu 8848 m jízdou jen nahoru a dolů). Začínali jsme o půlnoci, takže se světly. Při sjezdech byli kluci nadšení touhle funkcí. Byla tma. Dolů jsme jezdili 50 – 60 km/h. Takže když přišla zatáčka a já před ní brzdil, kluci za mnou věděli, že mají taky. Na noční jízdu ve skupině je tohle k nezaplacení.
INTENZITA
No a rovnou můžeme navázat, protože při cestě nahoru jsem neustále poslouchal, že jednomu z nich světlo vypaluje sítnice. Tohle beru na sebe, prostě jsem zapomněl, že je možný nastavit intenzitu světla… Pozitivní je, že světlo svítí hodně, takže i když není ještě tma a je šero, auta vás vidí dobře už z dálky. Jenom nesmíte být tele jako já a ve tmě si tu intenzitu snížit, když jedete s kamarády. K dispozici jsou tři stupně: Nízký, Střední a Vysoký.
OTŘESY
Taky zajímavá funkce. Opět díky gyroskopu je světlo schopné poznat, že jste prolítli díru. Takže když jedete v balíku na špici, díru přehlídnete a už jí vymetete, upozorní to aspoň spolujezdce za vámi. Funguje to stejně jak brzda, rozsvítí se světlo, tentokrát bílou barvou. Doporučení na MTB si to vypínejte, nebo jak vjedete do lesa, budete bílá světluška...
BALÍK
Tohle nemám vyzkoušený, protože zatím nemám v okolí nikoho dalšího, kdo by to světlo měl taky. Ale umí se mezi sebou domluvit a blikat stejně. Je to „kravinka“ ale na pohled to vypadá dobře.
PROFILY
Jednoduchý. Čtyři profily. Na silnici, MTB, helmu i pro použití jako přední světlo. Uložíte si nastavení a přepínáte. Nemusíte pokaždé předělávat položku po položce. Praktické.
USPÁNÍ
Taky netřeba vysvětlovat. Doba prodlevy než se zhasne světlo, když zastavíte. Mám tohle i na předním světle. Je pecka, když kolo stojí a zhasne se. Jak přijdu a hnu s ním, rozsvítí se přední a zadní světlo. Blbost, ale zbožňuju to. Prodleva se dá nastavit od 30s po 10 minut.
ENERGIE
Zatím se mi nestalo, že by mi došla baterka při jízdě. Everesting běželo světlo 5 hodin a bez problémů (a to na maximální intenzitu, jak už víme). Jak jsem už zmiňoval v úvodu, nabíjecí kabel je magnetický. To je praktická věc, když při nabíjení do světla drcnete, nic si neshodíte, jen se odtrhne magnet. Jediná slabina tohoto systému je, že občas musím trochu trefovat konektor, aby světýlko začalo nabíjet. Ze začátku mě to rozčilovalo, ale už jsem si našel ten správný gryf a je to v pohodě.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
Světlo je moc pěkný, funguje výborně. Plní svoji funkci po všech stránkách a má dobrou výdrž baterie. Chytré funkce jsou naprosto super. Plus jsou zde zmíněné „kravinky“ navíc. Za mě velká spokojenost.
+ vzhled a zpracování
+ intenzita světla a možnost nastavení
+ funkce brzdy
+ funkce signalizace otřesu
+ výdrž baterie
+ „kravinky“ – barvy, sjednocení při jízdě v balíku
+ profily na silnici a MTB
+ nastavení v aplikaci
- potřeba si najít gryf na uchycení nabíjecího kabelu (ale to může být taky tím, že mám levý ruce)